E-biznes – warto czy nie warto?

Prowadzenie e-biznesu stało się w Polsce czymś powszechnym, zwłaszcza wśród przedsiębiorców młodszego pokolenia. Z drugiej strony starsze pokolenie wciąż patrzy na prowadzenie firmy w Internecie z nieufnością, nie widząc możliwości, jakie to przed nimi stawia. Zastanówmy się więc nad zaletami i wadami e-biznesu, tzn. nad tym, czy ma on taki potencjał, na jaki wskazuje zainteresowanie nim ze strony młodszego pokolenia przedsiębiorców, czy może zasługuje on na taką nieufność, jaką darzy go pokolenie starsze.

E-biznes to przyszłość

Zalety e-biznesu są naprawdę godne uwagi:

  • Brak ograniczeń geograficznych otwiera nas na klientów z całego świata;
  • Założenie firmy nie wymaga wynajmu lokalu ani zatrudnienia pracowników, i to nawet w przypadku dużych sklepów;
  • E-biznes jest elastyczny i odporny na zmiany warunków rynkowych, umożliwiając szybkie wprowadzanie licznych modyfikacji (włącznie z przekwalifikowaniem całej działalności).

Cienie firmy internetowej

Oczywiście poza zaletami trzeba liczyć się też z pewnymi problemami, które w przypadku firm stacjonarnych nie występują lub występują rzadziej. Otóż:

  • Firma internetowa wymaga zazwyczaj dłuższego czasu na zdobycie zaufania klienteli;
  • Konkurencja w sieci jest o wiele większa niż np. w naszym mieście, w którym otworzylibyśmy firmę stacjonarną;
  • Nie każdy rodzaj działalności może być przeniesiony do Internetu w sposób całkowity, a więc w wielu przypadkach nasz e-biznes będzie tak naprawdę biznesem tradycyjnym z własną stroną internetową (a to daje podwójną ilość pracy).